
Pressemeddelelse:    d. 5. dec. 2018 

Fejlbehæftet ”Faktatjek” om mobilstråling og usande udtalelser fra 

Sundhedsstyrelsens konsulent Christoffer Johansen vildleder befolkningen og 

beslutningstagere i mobilstrålingsdebatten  

”Mandag Morgen” har d. 19. nov. udgivet et fejlbehæftet og direkte vildledende ”faktatjek” af sundhedsmagasinet 

Naturli’s artikel om kræftrisiko ved brug af mobiltelefoner. Artiklen er skrevet på baggrund af et stort og årelangt 

amerikansk dyrestudie, NTP-studiet, til over 100 millioner kroner, som startede i 1999 og afsluttede i november 2018. 

NTP-studiet konkluderer: ”Clear evidens of carcinogenic activity”. Det er denne konklusion Naturli´ formidler i sin 

artikel, og som ”Mandag Morgen” vurderer til at være falsk med påstande som ”Studiet konkluderer nemlig slet ikke, 

at mobiltelefoner giver kræft”. Ligeledes indeholder faktatjekket udtalelser fra Sundhedsstyrelsens konsulent på 

mobilstrålingsområdet, Christoffer Johansen, som er direkte usande og vildledende. 

  

En ekspertgruppe, som igennem mange år specifikt har arbejdet med videnskaben omkring stråling fra trådløs 

teknologi, samt de vidtrækkende helbredsmæssige konsekvenser, har gennemgået Mandag Morgens faktatjek og 

konkluderer følgende:   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nødvendigt med faktatjek af Sundhedsstyrelsen, Christoffer Johansen samt Kræftens 

Bekæmpelse, da disse er omdrejningspunkter for vildledning i mobilstrålingsdebatten  

Ekspertgruppen påpeger nødvendigheden af, at faktatjek og fokus på mobilstrålingsområdet og den omsiggribende 

forurening med stråling fra trådløs teknologi (mobilmaster, wifi, smartmeter, tablets, babyalarmer mm.)  rettes imod 

Sundhedsstyrelsen, Christoffer Johansen samt Kræftens Bekæmpelse i stedet for:  

1.Tilsyneladende mangler Sundhedsstyrelsen kompetencer til at beskytte befolkningen imod de videnskabeligt beviste 

sundhedsskader forårsaget af stråling fra trådløs teknologi. (Læs venligst uddybning i vedhæftet dokument s. 11 i 

”Faktatjek af Mandag Morgens fejlbehæftede faktatjek om mobilstråling”) 

Ekspertgruppens konklusion: ”Vi har gennemgået Mandag Morgens ”faktatjek”, punkt for punkt, og påviser 

her en række alvorlige fejl, som faktuelt er vildledende og/eller direkte usande. Det alvorligste ved Mandag 

Morgens artikel er de direkte usande udtalelser, som Sundhedsstyrelsens eneste konsulent på området og 

ansat i Kræftens Bekæmpelse, Christoffer Johansen, citeres for. Disse udtalelser, samt Faktatjekkets 

konklusioner, er direkte med til at vildlede den danske befolkning og centrale beslutningstagere på området. 

Det vil have langtrækkende sundhedsmæssige samt økonomiske konsekvenser for vort samfund, når de 

videnskabelige beviste og yderst alvorlige sundhedseffekter ved anvendelse af mobiltelefon på denne måde 

benægtes. Især vores børn og unge bliver taberne i dette internationale spin.”  

Henrik Eiriksson, It-specialist og researcher, medlem af Rådet for Helbredssikker Telekommunikation.  

Pernille Schriver, Cand.scient.biolog og miljøvejleder, formidlingskoordinator i EHS Foreningen.   

Vibeke Frøkær Jensen, Cand.med.vet., Ph.D, forsker og videnskabelig rådgiver.  

Thomas Graversen, Elektronik Ingeniør med speciale i digital signalbehandling, medlem af Rådet for 

Helbredssikker Telekommunikation.  

 



 

2. Christoffer Johansen har lavet forskning på området, The Danish Cohort Study, som delvist er betalt af 

teleindustrien, og hans forskning bliver vurderet af udenlandske forskere som citat ”After reviewing the four 

publications on the Danish cohort study, one might rightly wonder whether this cohort was initially set up to show 

no increased risk.” (Læs venligst uddybning i vedhæftet dokument s. 8 og s. 11) 

3. Christoffer Johansen er Sundhedsstyrelsens eneste konsulent på området ”Stråling fra trådløs teknologi”. Hvorfor 

benyttes ikke andre? 

4. Kræftens Bekæmpelse, hvor Christoffer Johansen er ansat, advarer ikke om, at kræft i hjerne- og 

centralnervesystemet er steget. Kræft i hjernen er ofte omdrejningspunktet for mobilstrålingsdebatten. Ligeledes bør 

Kræftens Bekæmpelse spørges om, hvorfor information fra deres hjemmeside vedrørende alvorlig stigning i 

hjernekræft blev slettet. Link til dette dokument 

https://web.archive.org/web/20121128153253/http:/www.cancer.dk/Nyheder/nyhedsartikler/2012kv4/Kraftig+stigni

ng+i+hjernesvulster.htm (Læs venligst uddybning i vedhæftet dokument s. 12) 

 

Supplerende info: 

-Vedhæftet denne pressemeddelelse er 14 siders uddybende og videnskabeligt dokumenteret gennemgang af 7 af 

Mandag Morgens fejlbehæftede og usande faktatjek fra d. 19. nov., samt grundig forklaring på det nødvendige 

faktatjek af Sundhedsstyrelsen, Christoffer Johansen og Kræftens Bekæmpelse. Dokumentet hedder: ”Faktatjek af 

Mandag Morgens fejlbehæftede faktatjek om mobilstråling” 

-Link til Mandag Morgens Faktatjek af Naturli ”Nyt studie fastslår ikke, at mobilen giver kræft” 

www.mm.dk/tjekdet/artikel/straaling-fra-mobiltelefoner-giver 

-Link til sundhedsmagasinet Naturli´ artikel om NTP-studiet ”Mobiltelefoner giver hanrotter kræft” 

www.naturli.dk/artikel/forskning-mobiltelefoner-giverkraeft/  

-”Ekspertgruppens konklusioner af udvalgte påstande fra Mandag Morgens faktatjek” findes på s. 3 i denne 

pressemeddelelse 

 

Kontakt information: 

Cand. Scient. Biologi og miljøvejleder  

Formidlingskoordinator i EHS Foreningen www.ehsf.dk  

Pernille Schriver,  

tlf. nr. 64670106 (efter kl. 17),  

schriver.ehs@gmail.com 

 

It-specialist og Researcher  

Medlem af Rådet for Helbredssikker Telekommunikation https://www.helbredssikker-telekommunikation.dk/ 

Henrik Eiriksson,  

tlf. 36 17 34 04 

https://web.archive.org/web/20121128153253/http:/www.cancer.dk/Nyheder/nyhedsartikler/2012kv4/Kraftig+stigning+i+hjernesvulster.htm
https://web.archive.org/web/20121128153253/http:/www.cancer.dk/Nyheder/nyhedsartikler/2012kv4/Kraftig+stigning+i+hjernesvulster.htm
http://www.mm.dk/tjekdet/artikel/straaling-fra-mobiltelefoner-giver
http://www.naturli.dk/artikel/forskning-mobiltelefoner-giverkraeft/
http://www.ehsf.dk/
mailto:schriver.ehs@gmail.com
https://www.helbredssikker-telekommunikation.dk/


Ekspertgruppens konklusioner af udvalgte påstande fra Mandag Morgens faktatjek  

Uddybende begrundelser for konklusionerne kan læses i vedhæftet dokument ”Faktatjek af Mandag Morgens 

fejlbehæftede faktatjek om mobilstråling”.  

Påstand 1: ”Studiets resultater kan ikke overføres til hverken mennesker eller mobiltelefoner”   

Konklusion af Påstand 1: Ikke korrekt. NTP studiet er netop designet til at påvise mobiltelefoners RF-strålings 

påvirkning på dyr, som model for mennesket.  

Påstand 2: ”Studiet konkluderer nemlig slet ikke, at mobiltelefoner giver kræft.”   

Konklusion af påstand 2: Ikke korrekt. NTP studiet konkluderer: ”Clear evidens of carcinogenic activity”.  

Påstand 3: ”Selvom hunrotter og mus blev udsat for samme stråling, øgede det hos dem ikke forekomsten af 

kræfttilfælde.”   

Konklusion af påstand 3: Ikke korrekt. Der var øget forekomst af hjernekræft samt øget forekomst af forstadier til 

kræft hos hunrotter.  

Påstand 4:”Bestrålingen i undersøgelsen kan ikke sammenlignes direkte med den bestråling, som mennesker oplever, 

når de bruger en mobiltelefon. Rotterne og musene i vores undersøgelser modtog radiobølgestråling over hele 

kroppen på én gang. Varigheden af bestrålingen var længere, end hvad mobiltelefonbrugerne almindeligvis oplever. 

Og niveauet i forsøgene var på eller højere end det maksimalt tilladte niveau for telefoner, og mindst 100 til 1000 

gange højere end stråleniveauet fra telefoner, der opererer under normale forhold med godt signal.” Citat fra John 

Buchner.  

Konklusionaf påstand 4: Ikke korrekt. Det enkelte menneske udsættes for stråling 24 timer i døgnet, og som vist, ifølge 

Phonegate fra Frankrig, kan SAR niveauet fra mobiltelefoner være højere end SAR niveauet anvendt i NTP studiet.  

  

Påstand 5: ”Bare fordi man har dyrestudier, der viser en effekt, betyder det ikke, at effekten også gælder mennesker. 

Man er nødt til også at have cellestudier og menneskestudier, der peger i samme retning, før man kan afgøre om 

noget er kræftfremkaldende eller ej.” Citat fra Christoffer Johansen.     

Konklusion af påstand 5: Dette er korrekt, men vildledende og mangelfuldt. Det nævnes ikke, at eksisterende 

cellestudier og menneskestudier viser, at RFR fra trådløs teknologi netop giver DNA skader og er kræftfremkaldende.  

 

Påstand 6: ”Når al den menneskeforskning, vi har, samlet set peger i den anden retning, og vi ikke finder en øget 

forekomst af hjernetumorer i befolkningen i de skandinaviske lande - der har de ældste cancerregistre i verden og den 

bedste registrering overhovedet - så tyder det på, at der ikke er en kræftrisiko ved mobiltelefoner. Vi har haft 

mobiltelefoner i 25 år, hvis der havde været et problem, så havde vi set det nu - og det ser vi ikke.” Citat fra Christoffer 

Johansen.  

Konklusion af påstand 6: Ikke korrekt.  Menneskestudier peger i retning af, at der ses øget forekomst af 

hjernetumorer. Der ses bl.a. ifølge cancerregisteret Nordcan stigning i hjerne- og centralnerve kræft i Danmark  

  

Udtalelse 7: “De stråler en hel mus. Men når man har sin mobiltelefon i lommen, så stråler den kun musklerne 

dernede og når man holder den ved øret, så stråler den et andet sted.” Citat fra Peter Hokland.  

Konklusion af udtalelse 7:  Stor usikkerhed om Peter Hokland, som specialist i blodsygdomme, har fagligt belæg for at 

udtale sig i denne sag. 


