
                                                                                                                          
                                                                                                                          www.helbredssikker-telekommunikation.dk 
 

Debatindlæg af Thomas Grønborg, talsmand for Rådet for Helbredssikker Telekommunikation,  
bragt i Kristeligt Dagblad den 26. november 2012.  
 

Debat: Kræftens Bekæmpelse vildleder om mobiltelefoni 
Den 19. november i Kristeligt Dagblad kommenterede forskningscheferne Jørgen H. Olsen og 
Christoffer Johansen fra Kræftens Bekæmpelse min kronik ”Sundhedsstyrelsens blinde øje”.* 
Her tog de deres mobilforskning i forsvar. De påstod også, at Verdenssundhedsorganisationen 
WHOs klassificering af, at trådløse teknologiers radiofrekvente stråling er muligt 
kræftfremkaldende (2B), kun er baseret på én undersøgelse, ”som ikke kunne udelukke mistanken 
om en gliomrisiko”. 
 
WHOs kræftforskningsinstitut IARC orienterede i The Lancet Oncology, juni 2011, om 
vurderingerne fra deres indkaldte ekspertgruppe, der ledte frem til kræftadvarslen (2B), vedr. 
trådløse teknologiers stråling. WHO oplyser her, at kræftadvarslen især er baseret på 
INTERPHONE-undersøgelsen og svenske undersøgelser, hvor der er fund af øgede forekomster 
af hjernekræft hos mobilbrugere. Disse  fund kan ikke afvises alene med henvisning til fejlkilder, og 
en sammenhæng mellem radiofrekvent stråling og gliom er mulig, konkluderede ekspertgruppen. 
 
Om KOHORTE-undersøgelsen fra Kræftens Bekæmpelse skrev WHO, at den rummer mulighed 
for ”betydelig misklassifikation”. 
Den fejlkilde WHO henviser til er, at mobilbrugere i stort tal kan være blevet regnet som ikke-
mobilbrugere. I undersøgelsen var det kun mobilbrugere med et privat abonnement, der blev 
identificerede. Dermed er erhvervsmobilbrugere blevet regnet til den ikke-mobilbrugende del af 
befolkningen. Det samme er sket med samtlige personer, der er begyndt at bruge mobil efter 1995. 
Der er således omfattende rod i undersøgelsens data. Alligevel mente Kræftens Bekæmpelse at 
kunne konkludere, at mobilbrugere ikke har højere risiko for at få hjernekræft. 
 
Sidst i 2011 udsendte Kræftens Bekæmpelse en ny KOHORTE med præcis samme fejl, som 
WHO kritiserede den forudgående for. 
- Undersøgelsen har alvorlige begrænsninger og bidrager ganske simpelt ikke med noget, 
undtagen forvirring og misforståelser, skrev ph.d. Robert Baan, fra WHO. 
Der kom også stærke reaktioner fra en række fremtrædende forskere, fx: 
- Der er så alvorlige fejl i undersøgelsen, at resultaterne er ugyldige. Den er designet til, at der ikke 
skulle findes en kræftrisiko, skrev Lennart Hardell, professor på Klinik for Onkologi ved Örebro 
Universitetshospital, Sverige. 
- Undersøgelse bør øjeblikkeligt trækkes tilbage. Den er fejlagtigt designet, og dens fejlagtige data 
kan ikke understøtte konklusionen. De leder offentligheden til at tro, at mobilbrug er sikkert, men 
den påstand er der ikke belæg for i undersøgelsen, skrev professor Dariusz Leszczynski fra den 
finske strålingssikkerhedsmyndighed STUK. 
Både Hardell og Leszczynski var blandt de 30 af verdens førende forskere i WHOs 2011-
ekspertgruppe. Kræftens Bekæmpelse var ikke repræsenteret i gruppen. 
 

Hvorfor bruger Kræftens Bekæmpelse gang på gang det helt forfejlede forskningsdesign, som 
oprindeligt var sponsoreret af TeleDanmark og Sonofon? Hvorfor påstår Kræftens Bekæmpelse, at 
WHOs kræftadvarsel kun bygger på én undersøgelse, når der var flere? Hvorfor har Kræftens 
Bekæmpelse, efter WHOs kræftadvarsel, meldt ud, at der kun er en meget lille sandsynlighed for, 
at radiofrekvent stråling er kræftfremkaldende? Maner det til eftertanke i Kræftens Bekæmpelse, at 
tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at der i Danmark i perioden 2005-2010 er en stigning i dødelighed 
pga. hjernekræft på 35% samtidig med, at mobilbrugen er eksploderet forud for stigningen? Vil 
Kræftens Bekæmpelse udlevere tallene for gliomtilfælde i Danmark, dvs. den form for hjernekræft, 
som Kræftens Bekæmpelse hævder ikke er i stigning? 
 

* I Kristeligt Dagblads online-avis blev titlen på kronikken ændret til: ”Sundhedsstyrelsen blind for trådløse teknologiers skadelige 
stråling”. http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/486324:Kronik--Sundhedsstyrelsen-blind-for-traadloese-teknologiers-skadelige-straaling  
Kræftens Bekæmpelses respons på kronikken fik titlen: ”Kræftens Bekæmpelse: Vores forskning er ikke fyldt med fejl”. 
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/487278:Debat--Kraeftens-Bekaempelse--Vores-forskning-er-ikke-fyldt-med-fejl  
Nærværende debatindlæg kan også læses her: 
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/488191:Debat--Debat--Kraeftens-Bekaempelse-vildleder-om-mobiltelefoni  


